نبود حق مالكیت معنوی تجربه های چندین ساله هنرمند را از بین می برد
نوشته شده توسط : chudae

'اكرم هادی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: یكی از مهمترین دغدغه ها و مشكلات هنرمندان امروز، بی توجهی به حقوق مالكیت معنوی و تالیف آثار هنری آنهاست. همان طور كه در سال های 71-72 یكی از هنرمندان برخی طرح ها و آثار من با عنوان اسم 'حضرت علی(ع)' را بدون اطلاع به مجسمه تبدیل كرد و به فروش رساند.

وی نبود صداقت در استفاده از ایده ها و طرح های دیگران را عامل كپی كاری آثار هنری دانست و افزود: هدف حقوق مالكیت فكری، محترم شمردن و ارج نهادن پدیدآورنده و حمایت ازآثار وی است؛ ضمن اینكه با رعایت این قانون می توان نام و اثر هنرمند را ثبت و جاویدان كرد.

به گفته هادی،آثار هنری برآیند یك عمر تلاش،تجربه و زحمت هنرمند است و برخی از افراد با بی توجهی به زحمات هنرمند و با راحت طلبی قصد دارند از حاصل دست رنج دیگران استفاده كنند.

این هنرمند طراح و خوشنویس، نبود امكان فروش آثار هنرمندان را از دیگر مشكلات این بخش از جامعه دانست و گفت: اغلب تنها آثار برخی هنرمندان سرشناس فروخته می شود و با وجود اینكه هنرمندان بسیاری در رشته های مختلف به خلق آثار ارزشمند مشغول هستند،اما بیشتر آنها در زمینه مسائل مادی و فروش آثار دچار مشكل هستند.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاهی از آخرین كارهای خود اشاره كرد و توضیح داد:این نمایشگاه كه از 31 خرداد تا 7 تیرماه سال جاری در كاخ گلستان برگزار می شود،شامل بیش از 80 اثر در اندازه های 30 در 40 است كه با تكنیك خودكار خلق شده اند.

هادی، نمایشگاه ' به راه صبح' را نمایش نخستین بار این آثار عنوان كرد و اظهار داشت:این تابلوها عنوان نقاشی-خط دارند و برای اجرای آن از رشته های دیگری چون گرافیك، خوشنویسی،حجم و نقاشی نیز بهره گرفته شده است.ضمن اینكه به خاطر ظرافتی بسیاری كه این آثار دارد‌ آنها را می توان به هنر نگارگری هم نزدیك دانست.

وی قابلیت تبدیل شدن به حجم را از جمله ویژگی های این آثار دانست و تصریح كرد: برای خلق این تابلوها لازم است ساختار سنتی خط، شكسته شده و در قالب های جدید پایه ریزی شود.در واقع به كمك فكری سیال و ساختار شكن می توان با بهره گیری از توانایی های سایر رشته های تجسمی برای خلق آثار متفاوت بهره گرفت.

این هنرمند نقاشیخط عنوان كرد:تا امروز بیش از یك هزار و 150 اثر به این شیوه خلق كرده ام كه از میان این آثار 130 اثر در قالب كتابی نفیس با عنوان 'حضرت علی(ع)' به زودی منتشر خواهد شد.در این كتاب علاوه بر تصویرآثار،توضیحات و مطالبی هم از اساتید هنر در بخش مقدمه گنجانده شده است.

به گفته هادی، تابلوهای عرضه شده در نمایشگاه 'به راه صبح' از طراحی های مختلف نام حضرت علی(ع) با فرم ها وشكل های مختلف تشكیل شده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه 'بهمن نامور مطلق' عضو هیات علمی دانشگاه و معاون پژوهشی خانه هنرمندان سخنرانی خواهد كرد.

فراهنگ**9173**1588





:: برچسب‌ها: موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: